Haastattelimme maaliskuussa neljää Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajakoulutuksen opiskelijaa koulutuksen viimeisenä päivänä. Onnea vielä koko ryhmälle valmistumisen johdosta! Kysyimme millaisia toiveita Julialla, Johanna, Erikalla ja Anulla oli koulutuksen alkaessa ja mikä opinnoissa yllätti. Juttelimme myös, miten arki on muuttunut koulutuksen myötä ja miltä tulevaisuus näyttää.

HUOM. Haku syksyn ryhmään on käynnissä 22.6. saakka: snellmanedu.fi/tuote/lasten-ja-nuorten-tunnetaito-ohjaajakoulutus-40-op

Kerrotko hieman taustoistasi?

Julia: Työskentelen tällä hetkellä järjestössä tukea tarvitsevien lasten kanssa hanketyössä. Pohjakoulutukseltani olen sosionomi (AMK) ja olen tehnyt monipuolisesti lasten, nuorten ja perheiden kanssa töitä. Lisäksi olen työskennellyt lastensuojelussa.

Johanna: Olen luokanopettaja Kuopiosta.

Erika: Työskentelen Kuopiossa luokanopettaja ja Tatu ry:lla neuropsykiatrisena valmentajana.

Anu: Olen varhaiskasvatuksen opettaja Keski-Suomesta Laukaasta. Vahingossa löysin tämän koulutuksen ja ihmettelin miksi en ollut aiemmin kuullut tästä. Tunnetaidot ovat kiinnostaneet paljon ja olen etsinyt tietoa aiheesta. Jostain netistä tämä koulutus pompsahti esille ja ajattelen näin jälkeenpäin, että juuri tässä ryhmässä minun kuuluukin olla.

Mitä toivoit tunnetaito-ohjaajakoulutukselta?

Julia: Toivoin etenkin tunnetaitoihin syventymistä. Ihan koulutuksen alussa ei ollut kovin tarkkaa kuvaa toiveista. Alussa kuitenkin muistan toivoneeni ihan konkreettisia keinoja haastaviin tilanteisiin ja lisävälineitä arjen käytännön kohtaamisiin.

Johanna: Toivoin konkreettista oppia ja osaamista tunnetaitojen opetukseen koulumaailmassa. Lisäksi apuvälineitä siihen kuinka voi auttaa, jos jollain on paha olla tai kuinka tilanteisiin voi puuttua.

Erika: Opettajana toimiessa kohtaa päivittäin tilanteita, joissa pohtii, että mitähän tässä nyt oikein tekisi ja mistä tämä johtuu. Koulutuksen alussa toivoin käytännön apua työhön ja sen ymmärtämistä, miksi lapsi toimii niin kuin toimii. Koulutuksen alussa en hirveästi pohtinut omaa itseäni mutta tästä päästäänkin seuraavaan kysymykseen.

Anu: Lähdin koulutukseen todella avoimin mielin ja toivoin, että saisin työvälineitä ja työkaluja omaan työhön hyödynnettäväksi. Halusin päästä syventämään aihetta, joka minua jo entuudestaan kiinnosti paljon ja halusin saada lisää tietoa.

Onko sinua yllättänyt opintojen aikana jokin?

Erika: Tämä koulutus on ollut paljon laajempi kokonaisuus kuin mitä olin alussa ajatellut. Tästä on saanut paljon enemmän mitä osasin odottaa. Ihan henkilökohtaiseen elämään, omaan itseen tutustumista ja omaan vahvistumiseen. Tämä toki vaikuttaa myös siihen, kuinka työskentelee muiden ihmisten kanssa. Nyt on enemmän ymmärrystä ja osaa pohtia, miksi jokin ihminen toimii tietyllä tavalla.

Johanna: Yllätti koko matkan laajuus ja pituus! Olen oppinut paljon uutta itsestäni ja tunnetaidoista. Tunnetaidot ovat niin laaja käsite ja mitä kaikkea se sisältääkään. Olen saanut näistä opinnoista todella paljon. Olen ollut todella positiivisesti yllättynyt ja onnellinen, että lähdin tähän koulutukseen mukaan. Minusta tuntuu, että olen kasvanut ihmisenä ainakin metrin.

Julia: Pystyn samaistumaan mitä Eerika ja Johanna sanoivat. Minut opinnoissa yllätti se, että ensin mentiin niin syvälle omaan lapsuuteen monessa osiossa. Ja se oli positiivinen yllätys! Jos olisimme suoraan menneet ohjaajuuteen, anti olisi jäänyt ohuemmaksi. Olen oppinut paljon lisää itsestäni, enemmän mitä olisin voinut odottaa tai toivoa. Kaikille keiden kanssa olen tästä koulutuksesta jutellut olen sanonut, että tämä on mahtava koulutus ja kannattaa lähteä mukaan, jos vaan siihen on mahdollisuus. Tämä koulutus antaa paljon enemmän kuin ”kävin vuoden ammatillista koulutusta”. Kirjoitin opintoihin liittyen itselle, että en ole vain tunnetaito-ohjaaja vaan olen muuttunut ihmisenä. Niin omissa henkilökohtaisissa suhteissa kuin millainen työntekijä ja ihminen olen jatkossa.

Anu: Kaikki on ollut positiivista yllätystä! Minut yllätti myös se miten monipuolinen ja laaja tämä koulutus on. En olisi ikinä uskonut, että me saamme näin valtavasti. Tämä on ollut huikeaa. Moni ystävä on kysynyt, että kerro siitä koulutuksesta ja tästä on vaikeaa kuitenkin kertoa. Tämä pitää itse kokea. Kuten muutkin sanoivat, että tässä kulkee henkilökohtainen matka ammatillisen rinnalla.

Oletko päässyt jo hyödyntämään töissä tunnetaito-ohjaajakoulutuksen teemoja?

Julia: Kyllä olen päässyt, niin lasten ryhmäohjaamisessa kuin yksilökohtaamisissa. Juuri eilen puhuttiin siitä, että myös työkavereiden kanssa ja perhe- ja ystäväsuhteissa eli todella monessa kohdin. Tämän koulutuksen myötä on tutustunut ihan eri tavalla itseensä ja kohtaa eri tavalla toisia ihmisiä. Tätä ei voi enää irrottaa itsestään. Tunnetaitoja voi hyödyntää kaikessa mitä tekee. Ja tuntuu, että kaikessa on kyse kohtaamisista ja tunteista.

Johanna: Kyllä päivittäin ja se on jo omanlainen työtapa. Tunnetaidoista on tullut osa itseä ja sitä ottaa mukaan jokaiseen päivään. Huomaa myös, että keskustelen eri tavalla lasten ja vanhempien kanssa kuin aiemmin. Työote on omalla tavallaan muuttunut, koska itselle on tullut paljon lisää ammattitaitoa ja sisäistä kasvua.

Erika: Vaikea lisätä mitään teidän kommentteihinne, sillä olen täysin samaa mieltä kanssanne. Olen alkanut pohtimaan jonkun ihmisen reagoidessa tietyllä tavalla, että mikä tarve siellä on taustalla. En loukkaannu reaktiosta vaan alan pohtimaan mitä siellä on taustalla. Olen huomannut myös tutkivani itseäni samalla tavalla, jos huomaan olevani esimerkiksi vihainen. Minulle on myös tullut tapa maalaamisesta tunteiden purkukeinona, vaikka aiemmin en pitänyt maalaamisesta. Jos minulla on kurja olo niin haen pensselit ja värit, pistän musiikin korville ja maalaan.

Anu: Työskentelen tällä hetkellä 2–4-vuotiaiden lasten kanssa ja olen ollut todella iloinen, että voin soveltaa opittua näinkin pienten kanssa. Toki on jotain, mitä ihan pienten kanssa ei voi tehdä mutta aina voi soveltaa. Ja voi olla, että työnkuvaan on tulossa muutoksia, joten ehkä sitten myöhemmin pääsen toteuttamaan opittua.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Julia: Toiveissa on, että pystyn tekemään jatkossakin tunnetaitojen parissa töitä. Nykyisessä työssäni tunnetaitoja ottaa vahvemmin koko ajan mukaan. Opiskelen samalla sosionomi YAMK-tutkintoa ja tulevaisuuden haaveissa olisi yhdistää varhainen tukeminen ja tunnetaidot. Eli tehdä lasten ja nuorten parissa ennalta ehkäisevää tunnetaitotyöskentelyä.

Johanna: Omassa työssä käytän tunnetaitoja ja toivon, että tulevaisuudessa voisin pitää oman työpaikan ulkopuolella ryhmiä.

Erika: Omassa työssä toki aion käyttää tunnetaitoja ja tuntuu, ettei voisi olla käyttämättäkään. Olemme Julian kanssa myös puhuneet myös siitä, että suunnittelisimme ja ohjaisimme tunnetaitoryhmiä. Toiveena on myös, että pääsisimme jakamaan kollegoille tietoa mitä olemme saaneet tästä koulutuksesta. Antaa muillekin lisää eväitä työhön. Koulu muuttuu koko ajan rankemmaksi opettajille ja koko ajan tulee lisää vaatimuksia. Tämän koulutuksen anti voisi olla monelle hyvä juttu.  

Anu: Jännittäviä suunnitelmia on käynnissä ja nyt se voi vihdoin julkaista. Aloitan syksyllä työn varhaiskasvatuksen kiertävänä tunnetaito-ohjaajana. Työni painottuu aluksi ukrainalaisten lasten tunnetaitojen tukemiseen. Pakahdun onnesta. Saan tehdä kokoaikaisesti työtä tunnetaitojen ohjaamisen parissa. Unelmani toteutuu!

**

Tutustu lisää koulutukseen ja hae mukaan: snellmanedu.fi/tuote/lasten-ja-nuorten-tunnetaito-ohjaajakoulutus-40-op