Kuvaus
Joka viides työikäinen on neurokirjolla eli kuuluu johonkin neurovähemmistöön. Neuromoninaisuus koskettaakin kaikkia työpaikkoja tavalla tai toisella joko oman henkilökunnan tai asiakkaiden kautta.
Tästä huolimatta neuromonimuotoisuutta tunnetaan työpaikoilla vasta vähän. Lisää tietoa tarvitsevat niin esihenkilöt, johtajat kuin työkaverit. Moni tietää neurovähemmistöistä vain diagnoosien nimet kuten vaikkapa adhd ja autismi. Hyvän työelämän ja asiakaskokemuksen rakentaminen edellyttää kuitenkin paljon enemmän.
Tässä koulutuksessa saat tiiviissä paketissa paljon hyödyllistä tietoa työelämän nousussa olevasta aiheesta. Koulutuksen jälkeen tiedät, mitä neuromoninaisuus tarkoittaa työelämässä, mitä ovat sen hyödyt ja haasteet. Lisäksi saat konkreettisia keinoja siihen, kuinka johtaa neuromonimuotoista työyhteisöä ja kuinka rakentaa neurokirjon työntekijän näkökulmasta hyvä työpaikka. Koulutuksen sisältö perustuu uusimpaan tutkimustietoon ja selvityksiin aiheesta.
Kouluttajan saamia palautteita aiemmista koulutuksista:
”Kiitos erinomaisesta ja käytännönläheisestä koulutuksesta.”
“Tosi selkeä ja informatiivinen koulutus. Todella mainio kokonaisuus. Iso kiitos!”
“Erinomainen, rauhallinen, miellyttävä ja inhimillinen kouluttaja”
”Koulutus oli hyvin fokusoitu, selkeä ja hyvin valmisteltu. Kouluttaja on tosi hyvä.”
Sisältö
Osa 1: Neuromonimuotoisuus ja työelämä
Mitä neuromoninaisuus tarkoittaa ja mitä se merkitsee työelämässä?
- Käsitteet ja vaaralliset ennakkoluulot
- Diagnoosi – tarvitaanko sitä?
Miksi neuromoninaisuus puhuttaa nykyisin niin paljon?
Työpaikan neuromonimuotoisuuden merkitys:
- Työhyvinvointi
- Tuottavuus ja innovatiivisuus
- Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus
- Luottamus ja psykologinen turvallisuus
Neuromonimuotoisuutta tukevat johtamisen ja esihenkilötyön keinot:
- Organisaatiokulttuuri
- Rekrytointi ja perehdytys
- Johtamistapa ja ihmiskuva
- Hankalat tilanteet ja ratkaisumahdollisuuksia
Kokemukset työpaikan arjesta: Salka Salkoharju, Head of Neuroinclusion Services & Consultant Manager, Unicus (noin 30 min.)
Osa 2: Neurovähemmistöt ja hyvän työpaikan ominaisuudet
Neurokirjon työntekijöiden vahvuuksia ja haasteita
Neurovähemmistöt ja hyvä työelämä:
- Autismi: Saara Reiman, Kaiao, konsultti (30 min.)
- ADHD: Anu Blom (30 min.)
Kuinka rakentaa hyvää työelämää:
- Työympäristö ja aistiystävällisyyden merkitys
- Työnteon organisointi
- Tiimityö
- Viestintä
Aika ja paikka
perjantai 9.5.2025 klo 9.00–12.00
perjantai 23.5.2025 klo 9.00–12.00
Koulutus järjestetään etäopetuksena. Tarkemmat ohjeet lähetetään kutsukirjeessä.
Kohderyhmä
Koulutus soveltuu esimerkiksi HR-tehtävissä toimiville, organisaatiokehittäjille, tiiminvetäjille, esihenkilö- tai johtotehtävissä työskenteleville, kouluttajille, coacheille ja jokaiselle, joka haluaa oppia enemmän neuromoniaisuudesta ja sen tukemisesta työelämässä.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija:
- osaa määritellä, mitä neuromonimuotoisuus ja neurovähemmistöt tarkoittavat ja mikä niiden merkitys on työelämässä.
- osaa kuvata, millainen merkitys organisaatiokulttuurilla on neuromonimuotoisuuden rakentamisessa ja osaa kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisilla keinoilla organisaatiokulttuuria voi vahvistaa
- osaa listata asioita, jotka kannattaa ottaa rekrytoinnissa ja perehdytyksessä huomioon, jotta ne toimivat neurokirjon työntekijöiden näkökulmasta mahdollisimman hyvin
- osaa suhteuttaa julkista keskustelua neurokirjosta tutkittuun tietoon aiheesta
- osaa kuvata, mistä asioista neuromoninaisuutta tukeva johtaminen ja esihenkilötyö koostuu
- osaa kertoa, mikä ovat monesti neurokirjon työntekijöiden vahvuuksia ja mitkä haasteita
- osaa suhtautua kriittisesti ja haastaa stereotyyppisiä oletuksia neurokirjon työntekijöistä
- osaa listata keinoja, joiden avulla rakennetaan hyvä työympäristö ja toimivan työn organisointi neurokirjon työntekijöille
- osaa tunnistaa, että nämä neurokirjon työntekijöiden tarpeet työympäristön ja työn organisoinnin suhteen ovat erilaisia eri henkilöillä
Kouluttajat
Anna Niemelä VTM on yrittäjä ja ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja. Hänellä on pitkä kokemus asiantuntijatyön johtamisesta. Yrittäjänä hän auttaa organisaatioita rakentamaan toimivaa arjen työelämää ja toteuttamaan erilaisuuden huomioivaa johtamista. Neurokirjon kokonaisuudessa hän on perehtynyt etenkin aikuisten ADHD:hen ja työelämään.
-
Toteutus:
Koulutus järjestetään etäopetuksena.
Maksimiosallistujamäärä on 50 osallistujaa. -
Lisätietoja:
Niina Räsänen, suunnittelija
niina.rasanen(a)snellmanedu.fi
044 746 2863asiakaspalvelu(a)snellmanedu.fi
044 746 2840
Voit tilata tämän koulutuksen myös räätälöitynä työyhteisöösi. -
Hinta:
210 €
Hinta ei sisällä, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Valittavanasi on kaksi eri maksuvaihtoehtoa, Paytrailin monet maksutavat tai SnellmanEDUn laskutus. Katso lisätietoa ilmoittautumisesta ja maksutavoista
- Teemat:
- Esihenkilötaidot ja johtaminen
- Kasvatus- ja opetus
- Sosiaali- ja terveys
- Työelämä- ja oppimistaidot
Ryhmäilmoittautumiset