MTEP1017 Näkökulmia musiikkiterapiaan Suomessa 5 op (JYU)

Ajankohta
06.09.2025 - 31.12.2025
Paikka
Kuopiossa
Opintopisteet
5 op
Hinta
560,00
Ilmoittaudu viimeistään
21.08.2025
Ryhmäilmoittautumiset

Kuvaus

Oletko kiinnostunut musiikin hoitavista, psykologisista ja fysiologisista vaikutuksista? Aloita musiikkiterapian opinnot SnellmanEDUssa yhteistyössä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kanssa!

Näkökulmia musiikkiterapiaan Suomessa on kolmas musiikkiterapian perusopintokokonaisuuteen (25 op) kuuluva opintojakso.

Sisältö

Opintojaksolla esitellään erilaisia Suomessa käytettäviä musiikkiterapian malleja, menetelmiä ja tekniikoita kokeneiden musiikkiterapiakliinikoiden toimesta. Opintojakso painottuu kliiniseen käytäntöön ja sisältää siitä nousevia tapausesimerkkejä ja kokemuksellista tietoa. Opintojaksolla esitellään myös käsiteltävien mallien, menetelmien ja tekniikoiden keskeisiä teoreettisia perusteita. Opintojaksolla käsitellään tarinasäveltämistä (erityisesti lapset), kuvionuottimenetelmää (erityisesti kehitykselliset häiriöt), vibroakustiikkaa (esim. kipupotilaat), neurologista aktiivista musiikkiterapiaa ≈ NAMT (esim. AVH-potilaat) ja kliinistä improvisaatiota ≈ IIMT (esim. aikuispsykiatria).

Aika ja paikka

la 6.9.2025 klo 9.00–16.00, lähiopetus Kuopiossa

su 7.9.2025 klo 10.00–17.00, lähiopetus Kuopiossa

ke 17.9.2025 klo 18.00–19.30, verkko-opetus

la 20.9.2025 klo 11.00–15.00, lähiopetus Kuopiossa

 

Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Kohderyhmä

Musiikkiterapia sopii erityisesti hoito-, kasvatus-, erityiskasvatus- tai musiikkialan ammateissa toimiville tai niihin tähtääville. Musiikkiterapiasta voi myös tehdä sivuaineen vaikkapa musiikkitieteen ja musiikkikasvatuksen, psykologian, erityispedagogiikan tai kasvatustieteen tutkintoon. Musiikkiterapian perusopinnot ovat myös osa musiikkiterapeutin kliiniseen kelpoisuuteen johtavaa koulutusta.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • Hahmottaa musiikkiterapian toteuttamistapoja ja asiakasryhmiä suomalaiseen kliiniseen käytäntöön perustuen
  • Ymmärtää käsiteltävien mallien, menetelmien ja tekniikoiden toimintaperiaatteet ja perusteet suhteessa konkreettisiin, kliinisiin tavoitteisiin
  • Syventää ymmärrystään mallien, menetelmien ja tekniikoiden eroavuuksista suhteessa niiden keskeisiin ikäryhmiin ja häiriötyyppeihin

Kouluttajat

Kaarlo Uusitalo, HUK, musiikkiterapeutti

Jouni Kettunen, musiikkiterapeutti

Tiinapriitta Savela, FM, musiikkiterapeutti

Kirjallisuus

Ala-Ruona, E. (2003.) Fysioakustinen hoito osana erikoissairaanhoitoa ja kuntoutustutkimusta. Teoksessa E. Ala-Ruona, J. Erkkilä, R. Jukkola & K. Lehtonen (toim.). Muistoissa – Petri Lehikoinen 1940–2001, 173–192.

Haapsaari, I. (2014). Silta yli synkän virran – Musiikkiterapian mahdollisuudet aivoverenkiertohäiriön kuntoutuksessa. Musiikkiterapia, 29 (1).

Hakomäki, H. (2005). Tarinasäveltäminen – uusi musiikkiterapian malli ja käytännöt. Jyväskylän yliopisto. Musiikkiterapian maisteriohjelma. Pro gradu. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/9973/URN_NBN_fi_jyu-2005442.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jordan-Kilkki, P., Kokko, J. & Rissanen, H. (1999.) Toiminnallinen musiikkiterapiamenetelmä ja oppimisvaikeudet – näkökulmia oppimisvaikeuksien kuntouttamiseen. Teoksessa J. Erkkilä & K. Lehtonen (toim.), Musiikkiterapian monet kasvot, 25–48.

Kaikkonen, M.; Uusitalo, K. & Äystö, S. (2005.) Soita mitä näet: Kuvionuotit opetuksessa ja terapiassa. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Lilja-Viherlampi, L-M. (2007). “Minunkin sisällä soi”! : musiikin ja sen parissa toimimisen terapeuttisia merkityksiä ja mahdollisuuksia musiikkikasvatuksessa. Väitöskirja. Turun ammattikorkeakoulu.

Savela, T. (2014.) Vibroakustisen menetelmän mahdollisuuksia kiintymyssuhteessaan traumatisoitujen lasten musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia, 29 (1), 36–50.

Sätilä, H., Ruhalahti, M., Hilpinen, S., Luukkonen, R. (2020). Musiikkiterapia ja musiikin käyttö neurologisten erityislasten kuntoutuksessa. Duodecim. Vuosikerta. 136, nro 23. Sivut 2625–2632. https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo15935.pdf

Tuomi, K., & Ala-Ruona, E. (2013). Varhaisiän musiikkiterapia Suomessa. Musiikkiterapia, 28(1), 6–23.

Ajankohtaisia, erikseen jaettavia artikkeleita ja oppimateriaaleja.

  • Toteutus: 

    Snellman-kesäyliopiston avointa yliopisto-opetusta yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista lähiopetuspäiviin Kuopiossa. Opintojakso sisältää myös itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän.

  • Lisätietoja: 

    Maija Ylilauri, koulutussuunnittelija
    maija.ylilauri@snellmanedu.fi 
    044 746 2846

    asiakaspalvelu@snellmanedu.fi
    044 746 2840

  • Lisätietoja ilmoittautumisesta: 

    Opintojakso kuuluu musiikkiterapian perusopintokokonaisuuteen (25 op), johon ilmoittaudutaan pääsivun kautta. Mikäli haluat jatkaa aiemmin kesken jääneitä musiikkiterapian perusopintojasi, ota yhteyttä ensin koulutussuunnittelijaan tai asiakaspalveluun.

  • Hinta: 

    560 € yksittäisenä opintojaksona jatkaville musiikkiterapian opiskelijoille

    Hinta ei sisällä, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Valittavanasi on kaksi eri maksuvaihtoehtoa, Paytrailin monet maksutavat tai SnellmanEDUn laskutus. Katso lisätietoa ilmoittautumisesta ja maksutavoista


Ryhmäilmoittautumiset