Kuvaus
Sinä sosiaali- ja terveysalan ammattilainen, joka työskentelet asiakkaiden kanssa, jotka ovat kohdanneet elämässään järkyttävän tilanteen tai asian. Kuten vakavan sairastumisen, loukkaantumisen, yllättävän ja odottamattoman tilanteen, jossa sinä olet tukemassa häntä eteenpäin elämässä. Koetko tarvitsevasi täydennyskoulutusta psyykkisen kriisin kohtaamiseen? Haluaisitko jakaa luottamuksellisesti kokemuksiasi ja ajatuksiasi pienryhmissä harjoitusten kautta?
Viimeaikaiset yhteiskunnalliset ja globaalit muutokset, kuten pandemia, sodat ja taloudelliset paineet, ovat lisänneet psyykkisten kriisien määrää. Tämän vuoksi psyykkisten kriisien tukemisen taito on entistä tärkeämpää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Kriisitilanteet voivat olla myös ammattilaiselle haastavia tilanteita, joten tärkeää sen lisäksi, että osaa rauhoittaa asiakasta hädän keskellä, on myös oppia rauhoittamaan itseään haastavissa tilanteissa. Koulutuksen aikana opit tunnistamaan kriisin eri vaiheet sekä tapoja reagoida niihin. Lisäksi opit uusia ratkaisukeskeisiä käytännön työkaluja ja menetelmiä kriisityöskentelyyn, mikä lisää itsevarmuutta kohdata asiakas kriisin keskellä.
”Marjon rauhallinen etenemisvauhti alleviivasi koulutuksen sisältöjä hyvin.”
”Käytännönläheiset esimerkit, rohkaiseva tapa kannustaa ja puhua vinkkejä lisäopiskeluun ja kertaukseen. Asiantuntijan maanläheinen asian käsittely kirjallisuuden kautta”
”Parasta oli keskustelu, toisten kokemusten kuuleminen ja niiden peilaaminen omiin kokemuksiin.”
Sisältö
- Kriisien tunnistaminen ja kriisin eri vaiheet
- Ratkaisukeskeisyyden perusteet
- Ratkaisukeskeiset menetelmät kriisityöskentelyyn
- Itsen ja asiakkaan rauhoittamisen taidot
- Opitun kertaus
Jokainen päivä sisältää harjoitteita ja keskustelua.
Koulutuksen aikana pääset verkostoitumaan muiden alan asiantuntijoiden kanssa sekä jakamaan ja kuulemaan kokemuksia vastaavista tilanteista eri toiminta yksiköissä.
Aika ja paikka
ke 29.10.2025
ke 5.11.2025
ke 12.11.2025
klo 8.30–11.30
Koulutus järjestetään etäopetuksena Teamsilla. Tarkemmat ohjeet lähetetään kutsuviestissä.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään asiakkaita, joiden elämä on järkkynyt erilaisten vaikeiden kokemusten tai kriisien myötä. Koulutus tarjoaa arvokasta osaamista ihmissuhde- ja auttamistyötä tekeville, jotka haluavat syventää ymmärrystään asiakkaidensa tarpeista ja kehittää taitojaan vaikeiden elämäntilanteiden käsittelyssä.
Olitpa urasi alkuvaiheessa tai jo kokeneempi ammattilainen, koulutus tukee ammatillista kasvuasi ja tarjoaa käytännönläheisiä menetelmiä työhösi ihmisten parissa. Se sopii erinomaisesti esimerkiksi lyhytterapeutin koulutuksen käyneille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, mutta myös muille asiakas- ja auttamistyötä tekeville, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan tunteiden kohtaamisessa ja käsittelyssä.
Osallistujalla tulee olla sosiaali- ja terveysalan tutkinto.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa asiakkaan kriisin vaiheet.
- hyödyntää ratkaisukeskeisiä menetelmiä kohdatessaan asiakkaan kriisin keskellä.
- vakauttaa itseään ja asiakasta haastavissa tilanteissa.
Asiakkaan kohtaamista harjoitellaan koulutuksen aikana pienryhmissä.
Kouluttajat

Marjo Hirvonen on ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Kuopiosta, jolla on laaja terveydenhuollon tausta. Hänellä on sairaanhoitajan AMK koulutus, ja hän on työskennellyt terveydenhuollossa vuodesta 2002 lähtien eri sektoreilla, kuten perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, yksityisellä- ja kolmannella sektorilla.
Marjo on auttanut asiakkaitaan niin somaattisissa kuin psyykkisissä kriiseissä eri elämänvaiheissa. Hän on myös kognitiivinen lyhytterapeutti, EMDR-terapeutti, sensomotorisen psykoterapian osaaja sekä työyhteisösovittelija. Marjo tarjoaa Kelan kuntoutuspsykoterapiaa (Valvira) sekä lyhytterapiaprosesseja vakuutusyhtiöille ja itse maksaville asiakkaille. Lisäksi hän on kehittänyt Minun Tarina®-valmennuksen yksinäisyyden vähentämiseen.
“Työskentelytavastasi välittyy ammattitaito ja lämmin ote kuulijoita kohtaan. Tykkään tavastasi luennoida, otat kuulijat huomioon ja osallistat heitä rohkeasti keskusteluun kanssasi.”
”Käyttämäsi harjoitteet esityksen aikana ovat hyvä lisä ja rikastuttavat esitystä. Annat myös sitä kautta kuulijoille työkaluja, joita he voivat halutessaan käyttää omassa arjessa.” -Virpi Nissinen, neuvontahoitaja, kuntoutumisen tuen palvelut sairastuneille ja läheisille Pohjois-Savon Syöpäyhdistys
Kirjallisuus
Osallistuja voi tutustua kiinnostuksensa mukaan koulutuksen sisältöjä tukevaan kirjallisuuteen:
Dolan, Yvonne. (2024). Pieni Askel. Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti.
Fiske, Heather. (2015). Elämästä on kysymys. Itsemurhakriisien ratkaisukeskeinen hoito. Kustantaja: Lyhyterapiainstituutti.
Lipponen, Krisse. (2020) Resilienssi arjessa. Kustantaja: Duodecim.
-
Toteutus:
Koulutus toteutetaan etäopetuksena Teamsissa. Tarkemmat ohjeet lähetetään kutsuviestissä.
Koulutus sisältää 3 x 3 tuntia etäopetusta. Koulutuspäivät sisältävät osallistavia luentoja, pari- ja pienryhmätehtäviä. Lisäksi osallistuja tutustuu ennalta määritettyyn kirjallisuuteen.
Maksimiosallistujamäärä 20 henkilöä.
-
Lisätietoja:
Niina Räsänen, suunnittelija
niina.rasanen(a)snellmanedu.fi
puh. 044 746 2863asiakaspalvelu(a)snellmanedu.fi
puh. 044 746 2840Voit tilata tämän koulutuksen myös räätälöitynä työyhteisöösi.
-
Hinta:
175 €
Hinta ei sisällä, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Valittavanasi on kaksi eri maksuvaihtoehtoa, Paytrailin monet maksutavat tai SnellmanEDUn laskutus. Katso lisätietoa ilmoittautumisesta ja maksutavoista
- Teemat:
- Sosiaali- ja terveys
Ryhmäilmoittautumiset