Ketterä oppija työssä ja työtä hakemassa -valmennus on käynnissä ja noin 300 osallistujaa on aloittanut matkan omien työelämä- ja digitaitojen kartoittamiseksi ja kehittämiseksi. Ensimmäiset osallistujat ovat suorittaneet kokonaisuuden ja on aika kurkata, miten matka on sujunut.
Olemme haastatelleet muutamia osallistujia ja kyselleet heidän kokemuksiaan hankkeesta. Toisena haastatteluun hyppäsi Tanja Kojola, joka innostui osallistumaan KETO-hankkeen pilottiryhmään, ja on ollut alusta saakka testaamassa kursseja auttaen kokonaisuuden kehittämisessä. Tanja on pitkän linjan HR-ammattilainen, kauppatieteiden maisteri vuosimallia 2000. Työhistoriaa hänellä on erilaisista toimistotehtävistä sekä monipuolisista HR-tehtävistä.
Mitä odotuksia oli? Mitä lähdit hakemaan ja mitä haluat saavuttaa osallistumisella? Mikä ratkaisi osallistumisen?
Viime vuonna pohdin paljon sitä, millä tavalla kehittäisin itseäni ja osaamistani ja tämä mahdollisuus vastasi tarpeeseen. Tieto alkavasta KETO-hankkeesta pompsahti sähköpostiini ja pilottiryhmä kuulosti mielenkiintoiselta, sillä minussa asuu pieni (tai vähän suurempikin) kehittäjä. On ollut mielenkiintoista olla näkemässä kurssitarjonnan muodostumista ja auttaa sisällön tuottajia mm. spottaamalla kirjoitusvirheitä. Osallistumisen ratkaisi ensisijaisesti se, että opiskelua ei ole sidottu aikaan ja paikkaan, vaan omalla tahdilla ja valitsemassaan paikassa pääsee etenemään.
Tulisi alkukartoituksissa esille jotain sellaista mitä et osannut odottaa?
Ei oikeastaan. Ehkä hieman yllätti se, että digiosaaminen oli arvion mukaan jo korkealla tasolla. Sain kyllä hyötykäyttäjän kurssista silti paljon irti.
Oliko kurssien valinta sinulle helppoa? Auttoiko alkukartoitukset (työelämätaitojen arviointi ja digitesti) valitsemaan sinulle sopivia kursseja?
Kursseja valitessa tuli runsaudenpula, sillä tarjontaa on laaja-alaisesti. Digiosaamisen kurssien valitseminen oli itsestään selvää ja digitesti auttoi valitsemaan oikean tason. Muiden teemojen osalta tein valinnat sen perusteella, mitä koin eniten tarvitsevani. Työelämätaitojen arviointi antoi hieman suuntaa, mutta valintoja tuli pähkäiltyä ja vaihdettuakin muutaman kerran.
Miten verkossa oppiminen on sujunut? Onko sinulla aiempaa kokemusta verkko-oppimisesta?
Aiemmin olin seurannut erilaisia verkkoluentoja ja opetusvideoita. Vuorovaikutteinen oppiminen eli aineistoon upotetut oppimistehtävät sekä oman reflektoinnin osiot olivat minulle uutta. Tämä oppimismuoto on ollut erittäin mieleinen. Pidän siitä, että annetun tiedon omaksumista testataan heti. Lisäksi verkko-opinnot ovat todella joustavat: sopiva oppimishetki voi olla vaikka vartin tai puolen tunnin pituinen. Podcasteja on tullut kuunneltua niin autoa ajaessa kuin imuroidessa; videoita katsoessa on myös villapuseroon tullut neulottua rivi jos toinenkin.
Oletko saanut sellaista tietoa/taitoa, jota olet jo voinut hyödyntää?
Suurimpana hyötynä pidän ketterän oppimisen mallin omaksumista. Tässä samalla olen oppinut tekemään sähköisiä muistiinpanoja ja lajittelemaan tietoa niin, että se on helppo myöhemmin löytää. Hieman erilaista kuin reilu kaksikymmentä vuotta sitten auditoriossa luentolehtiön ja kynän kanssa.
Itse kursseista on yksittäisiä asioita tullut hyödynnettyä myös: Itsensä johtamisen kurssilta ajanhallinnan ja keskittymisen avuksi, tunnetaitojen kurssilta oman toiminnan reflektoimiseksi ja digitaitojen kurssilta löytyi monta uutta ja hyvää linkkiä tiedonhaun tueksi. Nyt olen suorittamassa tiimityötaitojen kurssia ja olen saanut siitä useita ajatuksia jaettavaksi esihenkilöille heidän työnsä tueksi.
Mitä tavoitteita sinulla on tälle vuodelle oppimisen ja kehittymisen suhteen?
Suurimpana tavoitteena minulla on tänä vuonna syventää olemassa olevaa osaamistani organisaatioista, johtamisesta, esimiestyöstä ja työhyvinvoinnista. Lisäksi pyrin kirkastamaan tähän astisen työurani aikana kertyneen kokemuksen eli muokkaamaan käytännön kautta saatu tieto hyödynnettäväksi käytännön työkaluina.
Suosittelisitko Keto-hanketta? Jos kyllä, niin kenelle/mille kohderyhmälle suosittelisit erityisesti?
Suosittelen ehdottomasti ja olenkin pyrkinyt julistamaan ilosanomaa mm. LinkedInissä. Kursseissa on valinnan varaa runsaasti ja sisältö sopii näin ollen moneen tarpeeseen. Omasta näkökulmastani kurssit soveltuvat asiantuntijatyötä tekeville ja kurssitarjonnasta olisi hyvä olla tietoa uravalmennusta tekevillä henkilöillä sekä esihenkilön roolissa toimivilla.
***
Ketterä oppija työssä ja työtä hakemassa hanke on Yhdeksän kesäyliopiston yhteinen KETO – Ketterä oppija työssä ja työtä hakemassa on käynnistynyt syksyllä 2020. Hanketta rahoittaa Opetushallitus, ja se jatkuu vuoden 2021 loppuun saakka.
Hankkeen tavoitteena on valmentaa 900 suomalaiselle työelämä- ja digitaitoja, jotka edistävät ketterää oppimista niin työssä kuin työnhaussa. Ketterän oppimisen taitoja kehittämällä ihmisillä on mahdollisuus vastata kehittyvän työelämän tarpeisiin ja edistää omaa työllistymistään ja töiden jatkumista.
Katso lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan: www.snellmanedu.fi/keto-hanke