Markkinointikoordinaattorimme ajatuksia YAMK-opinnnoistaan. Kirjoittajana Heidi Kotikumpu.

Viime syyskuun alussa suuntasin torstaina junalla kohti Seinäjokea aloittelevana tuoreena opiskelijana. Reppu selässä, vihko ja penaali tikissä ja jännitystä mielessä. En tuntenut ketään, enkä tuntenut kaupunkiakaan. Ensimmäinen kerta tämä ei ollut kuitenkaan ja tiesin, että reissusta tulee hyvä.

Näin pandemian myötä matka tuntui paljon suuremmalta ja mieleen muistui elokuu 2008, jolloin lensin Alankomaihin. Muutin opiskelemaan ja työskentelemään maahan, jossa en ollut koskaan käynyt ennen. Vaikka Seinäjoen juna-asema ei säväyttänyt harmaana torstai-iltana yhtä suuresti kuin Amsterdamin lentokenttä ja ’s-Hertogenbosch, ilmassa oli samanlaista innostusta ja seikkailun henkeä.

Kohti ylempää korkeakoulututkintoa

Olin jo muutaman vuoden haaveillut YAMK-opinnoista ja olin silmäillyt koulutustarjontaa tasaiseen tahtiin. Odotellessa suoritin vuosina 2018-2020 markkinointiviestinnän ammattitutkinnon ja tuotekehityksen ja palvelumuotoilun erikoisammattitutkinnon.

Valmistuin kulttuurituottajaksi kesällä 2017 Humanistisesta ammattikorkeakoulusta. Päätin hakea kevään 2021 yhteishaussa Seinäjoen ammattikorkeakouluun ja suureksi ilokseni pääsin sisälle. Olin töissä jutellut opinnoista kevään aikana esihenkilön kanssa ja sain välittömästi kannustusta.

Syyskuussa sitten kävelin kohti kampusta ja aloitusinfoa. Rehtorin puhe, yleistä infoa ja kakkukaffet toivottivat sadat YAMK-opiskelijat lämpimästi tervetulleeksi. Opiskelu alkoi välittömästi kahvin jäähdyttyä ja sukelsimme strategiseen ennakointiin.

Arval Aalto ja Seinäjoki kutsui

Valitsin SeAMK:n koulutusohjelman sisällön ja painotusten vuoksi. Lisäksi vaakakupissa painoi se, että opinahjo olisi Pohjois-Savon ulkopuolella, verkostojen kasvattamisen vuoksi. SeAMK:ssa kulttuurituottaja YAMK-opinnoissa korostetaan kehittämisen lisäksi monipuolisia esihenkilö- ja työelämätaitoja, kuten osaamispääoman ja palvelumuotoilun johtamista, innovointia, liiketoimintaa ja yrittäjyyttä. Valinnaisia kursseja toki voi valita SeAMK:n tarjonnan lisäksi toisista korkeakouluista CampusOnline-sivuston kautta.

Ryhmämme on hyvin rikas kattaus mm. luovien alojen osaajia, tuottajia, yrittäjiä, opettajia, markkinoinnin ja designin ammattilaisia ympäri maata. Monipuolinen osaaminen ja taustat ovat tuoneet keskusteluihin ja ryhmätehtäviin erilaisia näkökulmia ja uutta tietoa.

Ja Alvar Aalto? Kävin kameran kanssa kiertämässä tunnettuja Aalto-kohteita (kansikuvassa palanen kirjastosta), nautin suuresti.

SnellmanEDU SeAMK:n kampuksella.

Oppimisen parissa päivät, illat ja viikonloput

Syys- ja lokakuun jälkeen siirryimme lähiopetuksesta etäopetukseen, kuten moni muu oppilaitos. Etänä opiskelu on kuitenkin sujunut hyvin ja aika on mennyt vauhdilla. Olisin toivonut etäopetuskertoihin enemmän dialogia ja osallistavia menetelmiä sekä rikastamaan opetusta että vahvistamaan ryhmäytymistä.

Ensimmäiselle lukuvuodelle jakautuu 30 opintopistettä sekä pakollisista että vapaavalintaisista kursseista. Toiselle lukuvuodelle jää 30 opistopisteen laajuinen (maisteritasoinen) opinnäytetyö. Muutama innokas opiskelija tosin aikoo valmistua vuodessa enkä suoranaisesti kadehdi heidän tavoitetta.

Oppiminen on intohimoni ja on ilo työskennellä oppimisen parissa SnellmanEDUlla. Oli myös ilo huomata kurssien alkaessa, kuinka esihenkilö ja koko työyhteisö lähtivät mukaan suunnittelemiini työpajoihin ja keskusteluihin. Olen tehnyt kaikki kehittämistehtävät ja harjoitustyöt omaan työhöni, poissulkien erään kurssin hiilijalanjälkeä mittaavan sovelluksen luomisen.

Työyhteisön kesken olemme päässeet sukeltamaan tulevaisuuteen ja palvelumuotoiluun unohtamatta konkretiaa. Olen myös arvioinut osaamisen johtamisen keinoja ja ideoinut luovien alojen hyödyntämistä koulutussektorilla.

Esihenkilöni Soili Meklin on erityinen esimerkki johtajasta, joka ymmärtää osaamisen ja oppimisen merkityksen. Minulle on ollut hyvin tärkeää kehittää ja tutkia todellisia asioita sekä omaan työhön että koko työyhteisöömme, tuotteisiimme, palveluihimme ja asiakkaisiimme liittyen.

Reality check

Vaikka uuden oppiminen on antoisaa, ei se aina helppoa ole. Arjessa pitää sovittaa yhteen monta liikkuvaa osaa, jotta pystyy hallitsemaan kokonaisuutta. Kokopäiväisen työn ohella opiskelu vaatii istumalihaksia, kärsivällisyyttä, kirjastokortin, avoimen mielen, lepoa, tukea työyhteisöltä ja perheeltä sekä tahtoa. Aina ei kuitenkaan kaikkeen pysty, joten työn ohella opiskelijan on hyvä varautua siihen, että joutuu hetkellisesti karsimaan muista menoista ja harrastuksista. This too shall pass.

Syksyllä olimme mökillä puolison kanssa ja laitoimme paikkoja talvikuntoon. Korjaan, hän siis laittoi ja minä kirjoitin kehittämistehtävää. Joulukuussa vietimme Rautavaaralla yön yli työyhteisöpäiviä työporukalla. Muiden lähtiessä tunnelmalliselle lyhtykävelylle ja iltasaunaan, minä istuin huoneessani viimeistelemässä kehittämistehtävää, jonka deadline oli keskiyöllä. Mutta se oli sen arvoista.

Kohti opinnäytetyötä

Toissa viikonloppuna meillä oli viimeinen (etä)opetuskerta ja tunnelma oli hieman haikea. Jäljellä on enää opinnäytetyöseminaarit, joihin kannattaa osallistua, vaikka oma työ olisikin vielä ajatusten asteella. Olen käynyt mielessäni lävitse erilaisia teemoja opinnäytetyöhön liittyen ja käynyt keskusteluja niin töissä kuin parin muun toimijan kanssa.

Huhtikuun aikana viimeiset kurssit ovat suoritettu ja alan siirtymään kohti opinnäytetyöprosessia. Vaikka olen kirjoittanut kaksi AMK-opinnäytetyötä, tulee tämä olemaan kaksi kertaa isompi työ. Olen keskustellut esihenkilöni kanssa opintovapaasta ja harkitsen parhaillaan osa-aikaista opintovapaata tulevalle syksylle. Voisin kuvitella, että tuleva prosessi vasta vaatiikin istumalihaksia. Olen onnekas, koska minulla on upea tukijoukko sekä kotona että töissä.