Kun asiat ilmaistaan kerralla selkeästi, säästyy aikaa ja rahaa. Helppolukuiset tekstit luetaan varmimmin, ja selkokielen puhuminen voi ratkaista ymmärrysongelmia. Kaikki hyötyvät selkeästä viestinnästä.
Selkokirjoittaminen
• Millaiset tekstit palvelevat lukijaa?
• Mikä tekee tekstistä helpon lukea ja ymmärtää?
• Miten tekstin silmäilyä voi tukea?
Selkeät ja helppolukuiset tekstit luetaan varmimmin. Usein asiantuntijat käyttävät liian vaikeaa asiantuntijakieltä, jossa on paljon termejä ja pitkiä virkkeitä. Myös markkinointikielen ylisanat ja liioittelu hidastavat lukemista. Pitkiä tekstejä meillä on aivan liikaa.
Selkopuhe
• Miten puhetta voi yksinkertaistaa?
• Kuinka vuorovaikutusta voi tukea?
• Kuinka voi kohdata erilaisia asiakkaita paremmin?
On tärkeää, että eri alojen ammattilaiset osaavat muokata kielenkäyttöään asiakkaan tarpeiden mukaan. Selkokielen käyttäminen helpottaa arjen tilanteita ja auttaa kohtaamaan erilaisia ihmisiä. Selkopuhe voi parantaa vuorovaikutusta, ratkaista ymmärrysongelmia ja vähentää ristiriitoja.
Palautteita Riikan aiemmista koulutuksista
”Tärkeä asia, joka koskettaa ihan kaikkia aloja ja ihmisiä.”
”Hyvä paketti ja hyviä käytännön esimerkkejä. Erittäin selkeäsanainen ja mukava kouluttaja. Selkolasit tulivat tosiaan nenälle koulutuksen aikana!”
”Erittäin hyvä koulutus ja tosi hyvä, että harjoiteltiin myös itse. Erittäin hyviä parannuksia tuli teksteihin!”
Sisältö
• Selkokieli – mitä, kenelle, miksi
• Selkokielen kirjoittaminen
• Selkopuhe ja vuorovaikutuksen tukeminen
Selkokieli on helpompaa suomea, jossa käytetään helppoja sanoja ja rakenteita. Selkokielen ohjeita voi soveltaa kaikkien tekstien selkeyttämiseen. Koulutuksesta saa paljon vinkkejä selkeään kirjoittamiseen, kun oppii huomaamaan asioita, jotka voivat tehdä tekstistä vaikeaa. Selkokieltä tarvitsee jopa 750 000 ihmistä.
Selkokielestä voivat hyötyä esimerkiksi:
• ihmiset, joille suomi ei ole äidinkieli
• ihmiset, joilla on oppimisvaikeuksia
• ihmiset, joilla on vaikea elämäntilanne
• muistisairaat ihmiset
• kehitysvammaiset ihmiset.
Aika ja paikka
pe 14.4.2023 klo 12–16, etäopetus
Kohderyhmä
Kaikki, jotka kohtaavat erilaisia asiakasryhmiä ja selkokieltä tarvitsevia ihmisiä. Esimerkiksi asiakaspalvelutyötä tekevät ihmiset, viranhaltijat, hanketyöntekijät, opettajat ja ohjaajat, sote-alan henkilöstö ja maahanmuuttopalvelujen henkilöstö.
Osaamistavoitteet
Tämän koulutuksen suoritettuaan opiskelija
– Ymmärrät, mitä selkokieli on ja miksi sitä käytetään
– Osaat muokata tekstejä ja tekstien ulkoasua selkeämmäksi.
– Osaat yksinkertaistaa puhettasi ja tukea vuorovaikutusta.
– Osaat kohdata paremmin erilaisia ihmisiä.
Kouluttajat
Riikka Tuohimetsä on selkokielen asiantuntija, kouluttaja ja selkomukauttaja. Riikka on koulutukseltaan KM, erityisopettaja. Hän on mukauttanut selkokielelle esimerkiksi oppimateriaaleja, oppaita ja verkkotekstejä sekä useita kirjoja. Lisää tietoa Riikasta löydät sivuilta www.tuohimetsa.com
-
Toteutus:
Snellman-kesäyliopiston etäkoulutus
Koulutus sisältää luennon lisäksi aktiivista vuorovaikutusta ja pieniä käytännön harjoituksia.
Maksimiosallistujamäärä 30
-
Lisätietoja:
Outi Savolainen, suunnittelija
outi.savolainen(a)snellmanedu.fi
044 746 2846asiakaspalvelu(a)snellmanedu.fi
044 746 2840Voit tilata tämän koulutuksen räätälöitynä työyhteisöösi.
-
Hinta:
135 €
Hinta ei sisällä, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Valittavanasi on kaksi eri maksuvaihtoehtoa, Paytrailin monet maksutavat tai SnellmanEDUn laskutus. Katso lisätietoa ilmoittautumisesta ja maksutavoista
- Teemat:
- Esihenkilötaidot ja johtaminen
- Kasvatus- ja opetus
- Sosiaali- ja terveys
- Työelämä- ja oppimistaidot
Ryhmäilmoittautumiset