Palvelumuotoilu kestävien ratkaisujen tukena

150,00

Paikkoja jäljellä: 49

Ryhmäilmoittautumiset
  • Missä: Verkossa
  • Viimeinen ilmoittautumispäivä: 01.04.2022
  • Alkaa - Loppuu: 01.07.2021 - 30.04.2022

Kuvaus

Muuttuva maailma edellyttää meiltä kaikilta joustavuutta sekä liiketoimintaympäristön että asiakkaiden toimintaympäristön muuttuessa. Mutta mistä uudet ratkaisut ja muutosjoustavuus? Mikä avuksi, kun sisäiset prosessit eivät riittävästi taivu nopeisiin muutostarpeisiin? Ja miten kysymystä vastuullisuudesta voisi oikein lähestyä?

Palvelumuotoilu on ajattelutapa: voidaksesi hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä tarvitaan ymmärrys palvelumuotoiluprosessin rakenteesta ja asiakaslähtöisen yhteiskehittämisen tavoitteesta. Tämän verkkokurssin aikana ymmärrät ja voit sen pohjalta lähteä syventämään ymmärrystäsi muotoiluajattelusta ja palvelumuotoilun menetelmistä lisää.

  • Ja koska palvelumuotoilu on lähestymistapa, joka on kehitetty vastaamaan muuttuvan maailman tarpeisiin, pohdimme valmennuksesssa myös kysymystä siitä, kuinka palvelumuotoilulla voidaan huomioida ja edistää kestävän kehityksen tavoitteita. Perehtymällä asiakkaan näkökulmaan ja kestävän kehityksen tavoitteisiin – kuinka keräät asiakasymmärrystä
  • Osallistamalla sekä asiakas että työyhteisö ketterään kehittämiseen saadaan konkreettista tietoa toimintaympäristöstä ja varmistus siitä, ollaanko menossa oikeaan suuntaan – kuinka rakennat toimivan työpajan
  • Aidosti kestävien ratkaisujen avaimet löytyvät asiakasrajapinnasta ja vaikka ne ovat haastavia toteuttaa, apuna toimivat eri toimialojen välinen yhteistyö ja yhteiskehittäminen – kuinka motivoit eri osapuolia yhteistyöhön

Tervetuloa haastamaan omaa ajattelua kehittämisprosesseista ja oivaltamaan palvelumuotoilun ydin!

Lue lisää kestäviä ratkaisuja palvelumuotoilun avulla: www.toimisto2030.fi/2021/03/03/kestavia-ratkaisuja-palvelumuotoilun-avulla

Sisältö

Tämä nonstop verkkokurssi pitää sisällään viisi noin 30 min videoluentoa ja viisi noin 15 min käytännönläheistä asiantuntijahaastattelua. Haastateltavat asiantuntijat työskentelevät yhteiskunnan eri sektoreilla ja reflektoivat palvelumuotoilun hyötyjä oman työnsä näkökulmasta.

 

Kokonaisuus etenee palvelumuotoiluprosessin mukaisesti ja voit hyödyntää sitä pienen kehittämisprosessisi tukena. Saat kokonaisuuden aikana käyttöösi yhteensä neljä palvelumuotoilun työpohjaa: asiakkaan empatiakartta, tavoitteen määrittely, työpajasuunnitelma ja service blueprint.

 

Aihe 1: Mitä on palvelumuotoilu? Kaikki lähtee asiakkaasta.

Aihe 2: Rajattu palvelumuotoiluprosessi on ketterä.

Aihe 3: Yhteiskehittäminen on avain kestäviin ratkaisuihin.

Aihe 4:  Ratkaisun mallinnus ja pilotointi.

Aihe 5: Kestävistä ratkaisuista liiketoimintaetua.

 


 

Aika ja paikka

Saatavilla 14.6.2021-30.4.2022, nonstop verkossa

Kohderyhmä

Kokonaisuus soveltuu sinulle, joka tiedät mitä palvelumuotoilu on, olet ehkä kokeillut sitä itse työssäsi, mutta projekti ei ole syystä tai toisesta onnistunut. Tai myös sinulle, joka tiedät kyllä mitä asiakaspersoona ja palvelupolku on, mutta et ole aivan ymmärtänyt kuinka niitä hyödynnetään osana kokonaista kehittämisprosessia. Työskentelet kenties kehittäjäorganisaatiossa, projektityössä tai pienessä tai keskisuuressa yrityksessä. Kokonaisuudesta saat uusia ajatuksia myös sinä, joka pohdit kuinka voisit ruohonjuuritasolla lähestyä kestävän kehityksen teemoja omassa työssäsi.

Verkkokurssi sopii esimerkiksi esimiehille, asiantuntijoille ja työntekijöille organisaation eri tasoilla, jotka toimivat strategisissa ja kehittävissä tehtävissä tai asiakastyössä.

Osaamistavoitteet

Kokonaisuuden myötä ymmärrät, mistä tulee lähteä liikkeelle, jotta palvelumuotoiluprojekti voi onnistua. Opit myös hahmottamaan missä vaiheessa palvelumuotoiluprosessia voit hyödyntää erilaisia palvelumuotoilun työkaluja – ja niihin voitkin perehtyä verkkovalmennuksen laajojen linkkien myötä omatoimisesti kurssin suoritettuasi. Ymmärrät myös millä tavoin muu kuin ilmastoalan asiantuntija voi tavoitella kestävää kehitystä: sekä asiakkaan muuttuvan tarpeen että uudenlaisen yhteistyön rakentamisen muodossa. Verkkovalmennuksen myötä sinusta ei tule palvelumuotoilijaa – mutta voit keskustella palvelumuotoilun hyödyntämisen tarpeesta, harjoitella omia projekteja ja saat pohjan jonka päälle voit opiskella helposti lisää.

Kouluttajat

instructor_img

VTM, Silja Huttunen, kestävän tulevaisuuden muotoilutoimiston, Toimisto2030, perustaja, on kouluttanut palvelumuotoilua erilaisille kohderyhmille yksityisellä sektorilla, julkishallinnossa sekä kolmannella sektorilla. Silja käyttää itse palvelumuotoilua omassa asiakastyössä ja myynnin tukena, sekä fasilitoi asiakkaidensa palvelumuotoiluprosesseja. Siljaa motivoi saada osallistujat oivaltamaan palvelumuotoilun merkitys ja viemään oivalluksia käytäntöön pienin ja määrätietoisin askelin.

www.toimisto2030.fi/

  • Toteutus: 

    Tämä on Snellman-kesäyliopiston verkkokoulutus, jonka voit suorittaa sinulle sopivana ajankohtana.

    Ostettuasi verkkokurssin saat sähköpostiisi tunnukset ja ohjeet, joilla pääset suorittamaan kurssia sinulle sopivana ajankohtana. Verkkokurssin luentovideot ovat katsottavissasi ja haastattelut kuunneltavissa 3 kuukauden ajan siitä hetkestä kun saat tunnukset. Voit tulostaa kurssialustalta työpohjat omaan käyttöösi.

  • Lisätietoja: 

    Outi Savolainen, suunnittelija
    outi.savolainen(a)snellmanedu.fi
    044 746 2846

    asiakaspalvelu(a)snellmanedu.fi
    044 746 2840

  • Hinta: 

    150 €

    Hinta ei sisällä, eikä siihen lisätä arvonlisäveroa. Valittavanasi on kaksi eri maksuvaihtoehtoa, Paytrailin monet maksutavat tai SnellmanEDUn laskutus. Katso lisätietoa ilmoittautumisesta ja maksutavoista

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä